- 211 0135910
- 6985 926699
- [email protected]
Η εντατική αλληλεπίδραση είναι μία προσέγγιση που βοηθά στην ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων σε παιδιά και ενήλικες με Αυτισμό ή/και σοβαρά νοητικά θέματα που βρίσκονται σε πρώιμα στάδια ανάπτυξης της επικοινωνίας.
Αναπτύχθηκε την δεκαετία του 1980 από ψυχολόγο και δασκάλες που εργάζονταν στο ειδικό σχολείο Harperbury στο Herfordshire στην Νότια Αγγλία. Βασίζεται στο μοντέλο αλληλεπίδρασης μεταξύ μητέρας και βρέφους στον πρώτο χρόνο ζωής του αξιοποιώντας τους φυσικούς μηχανισμούς ανάπτυξης. Είναι μία πρακτική και ευέλικτη μέθοδος που προσαρμόζεται εξατομικευμένα σε οποιοδήποτε βαθμό δυσκολίας και ηλικία.
Σκοπός είναι να δημιουργηθεί μία σχέση στην οποία το παιδί θα νοιώσει ασφάλεια και άνεση ώστε να διδαχθεί τις βασικές αρχές της επικοινωνίας. Η εντατική αλληλεπίδραση δεν απαιτεί απαραίτητα κάποιο υλικό, μπορεί να γίνει οπουδήποτε και οποιαδήποτε ώρα και κυρίαρχο ρόλο παίζει η στάση και η διαθεσιμότητα του θεραπευτή. Ο θεραπευτής λαμβάνει υπόψη οιαδήποτε δράση του παιδιού στο περιβάλλον και το ακολουθεί χωρίς να έχει διορθωτικό ή παρεμβατικό ρόλο.
Μερικές τεχνικές της μεθόδου είναι η προσεκτική και διακριτική προσέγγιση του παιδιού στο χώρο, η ανταλλαγή βλεμματικής επαφής, η μίμηση των ηχητικών εκφράσεων και των κινητικών συμπεριφορών του παιδιού, η εναλλαγή σειράς, ο συντονισμός της προσοχής, η ανταλλαγή εκφράσεων του προσώπου, η σωματική επαφή, η ξαφνική διακοπή δραστηριότητας για να αυξάνει η προσμονή και η προσδοκία κλπ. Με αυτές τις τεχνικές δημιουργείται μία ευχάριστη, χαλαρωτική, διασκεδαστική και δημιουργική επικοινωνία που έχει ως αποτέλεσμα αλληλουχίες αλληλεπιδράσεων που σταδιακά αυξάνονται σε διάρκεια και πολυπλοκότητα.
Οι συνεδρίες μπορεί να αλλάζουν σε ένταση, μερικές φορές με έντονο σωματικό παιχνίδι ή πολλές λεκτικοποιήσεις και άλλες φορές να είναι ήσυχες και αργές. Η Εντατική Αλληλεπίδραση εφαρμόζεται με πολύ καλά αποτελέσματα και σε άτομα που έχουν αναπτύξει την ομιλία αλλά στερούνται κατανόησης και κοινωνικής χρήσης του λόγου.
Τα αποτελέσματα της παρέμβασης είναι σχετικά άμεσα γιατί το άτομο αρχίζει να απολαμβάνει τις σχέσεις με τους άλλους, είναι χαρούμενο, αυξάνεται η επιθυμία του για αλληλεπίδραση και εμπλέκεται σε καινούργιες δραστηριότητες και επιζητά την προσοχή του άλλου και επικεντρώνει την προσοχή του στον ανθρώπινο παράγοντα.